Saturday 25 January 2014

RPH 25 JANUARI 2014 SABTU (MINGGU 4) SABTU GANTI

Tarikh/Hari
:
25 JANUARI 2014 / SABTU
Tingkatan
:
4K2
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
1055-1205AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRI
Tajuk
:
PERKEMBANGAN DIRI YANG SEIMBANG
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menghuraikan  kepentingan intelek, rohani, emosi dan jasmani dalam kehidupan.
·         Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang kearah kehidupan yang sejahtera.
Aktiviti Pembelajaran
:
·         Guru menerangkan aspek perkembangan diri.
· Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan dan membincangkan 4 aspek perkembangan diri seterusnya membentangkan hasil perbincangan di dalam kelas..
·     Guru memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pembentangan pelajar.
·    Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan topik.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
Refleksi
:
95% dapat menerangkan ciri-ciri wawasan diri yang patut ada dalam diri seseorang individu. Ini berdasarkan keupayaan pelajar menjawab soalan yang diajukan oleh guru.


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5

Haribulan:  25 JANUARI 2013                       Tingkatan:  5                                       Jam: 12.50- 2PM
Topik          :  LUMBA EKSTREM
Subtopik     :   PANGGAU KREATIF ( PANTUN)
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Macha lalu madahka tuju rama pantun
2.       Belematika pantum lalu beratika gaya jaku ti dikena.
3.       Madahka cherita enggau pesan ti dikenataika dalam pantun.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 2
Aktiviti :  Macha, Berandau, Nulis
Sistem Jalai Jaku :  Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Sempama
Pengisi Kurikulum :  Penemu Dalam Bidang Sains Sukan, Interpersonal, Verbal Linguistik, Langkah  
                                Rapat Komunikatif
Ajar manah :  Bebasa, Rasional, Pengerajin, Kerejasama
BBM :  Bup Teks Bahasa” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 5 sereta Bup Malin
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul enggau LEKA MAIN IBAN .
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar meri penerang bekaul enggau leka main Iban seraya betanya saut enggau nembiak sepengudah ninga saut nembiak tadi.
2. Nembiak diberi chunto teks pantun lalu nyuruh sida dalam pengawa beraban pejuraika tuju pantun sereta madahka pesan ti dikenataika dalam pantun.
3. nembiak mantaika asil jurai sida ba mua kelas.
4.Pengajar meri penerang serta nota sepengudah ningaka penerang serta betanya saut enggau nembiak.
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur serta ulih ngerintaika tuju pantun.


RPH 23 JANUARI 2014 KHAMIS ( MINGGU 4 )


Tarikh/Hari
:
23 JANUARI 2013
Tingkatan
:
5S1
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0925 AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRI
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menerangkan konsep perikemanusiaan.
·  Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang.
·         Menghargai kesejahteraan negara.
Aktiviti Pembelajaran
:
·       Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan masalah sosial yang berlaku dalam negara. Contohnya seperti kes buang bayi yang makin berleluasa.
· Guru bertanya kepada pelajar maksud PERIKEMANUSIAAN dan mengaitkannya dengan masalah sosial yang berlaku.
·  Berdasarkan hasil soal jawab dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut berkaitan.
·   Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan penerangan yang telah diberikan.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
95% pelajar dapat memahami topic dengan berkesan. Mereka dapat memeberikan maksud perikemanusiaan dan menyenaraikan serta memberikan pendapat berkaitam dengan topik dengan baik.

Tarikh/Hari
:
23 JANUARI 2014 / KHAMIS
Tingkatan
:
5K9
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
1020-1130AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRi
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menerangkan konsep perikemanusiaan.
· Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang.
·         Menghargai kesejahteraan negara
Aktiviti Pembelajaran
:
·       Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan masalah sosial yang berlaku dalam negara. Contohnya seperti kes buang bayi yang makin berleluasa.
· Guru bertanya kepada pelajar maksud PERIKEMANUSIAAN dan mengaitkannya dengan masalah sosial yang berlaku.
·  Berdasarkan hasil soal jawab dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut berkaitan.
·   Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan penerangan yang telah diberikan.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
90% memahami topik dengan berkesan. Mereka dapat memberikan maksud perikemanusiaan .


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4

Haribulan:  23 JANUARI 2013                       Tingkatan:  4                                       Jam: 12.50- 2PM

Topik          : 
Subtopik     :   PANGGAU KREATIF ( LEKA MAIN - RAMBAN )
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Macha sesebengkah karya lalu meri respon tauka runding diri pasal kualiti karya nya.
2.       Madahka leka jaku ti nyau deka sebaka reti enggau leka jaku ti dipilih ari leka main.
3.        Nerangka gaya leka main.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 2
Aktiviti :  Macha, berandau, nulis
Sistem Jalai Jaku :  Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
Pengisi Kurikulum :  Ninjau Arus maya Dudi
Ajar manah :  Bebasa, Rasional, Kereja Beraban
BBM :  Bup Teks Bahasa Iban Pom 4 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4& 5 sereta Bup Malin,   Bup Litericha Iban,  Powerpoint, Audio
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul enggau Leka Main Iban .
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar betanya saut enggau nembiak bekaul enggau bansa leka main Iban ti ditemu sida sereta nyuruh sida ngerintaika bansa  leka mainti ditemu sida.
2. Bepelasarka penemu ti dibantai ka nembiak pengajar meri penerang ngena chara power point.
3. Nembiak diberi nota tambah dikena nambahka agi penemu bekaul enggau topik.
4. Pengajar betanya saut enggau nembiak.
3. Nembiak ngaga kereja latih ba dalam bup teks.
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur sereta ulih ngelala bansa leka main  bepelasarka tanya saut enggau nembiak sepengudah penerang diberi.

RPH 22 JANUARI 2014 RABU ( MINGGU 4 )


Tarikh/Hari
:
22  JANUARI 2014 / RABU
Tingkatan
:
4S2
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0705-0815 AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRI
Tajuk
:
PERKEMBANGAN DIRI YANG SEIMBANG
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menghuraikan  pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang
·  Menerangkan kepentingan perkembangan diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
·         Mengamalkan pelbagai aspek perkembangan diri yang seimbang kea rah kehidupan yang sejahtera
·         Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang.
Aktiviti Pembelajaran
:
·  Guru bertanyakan kepada pelajar “Apakah yang dimaksudkan dengan perkembangan diri yang seimbang”.
·   Pelajar memberikan pendapat mereka berdasarkan topik.
·     Guru memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar penerangan pelajar.
·     Pelajar diminta dalam berkumpulan berbincang berkaitan dengan 4 aspek perkembangan diri.
·         Pelajar membuat perbentangan setelah perbincangan.
·         Guru memberikan penerangan lanjut setelah mendengar pembentangan pelajar.
·    Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan topik.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
Refleksi
:
95% pelajar dapat menghuraikan langkah-langkah serta hala tuju dalam mencapai wawasan diri berdasarkan hasil peta minda yang Berjaya dihasilkan.

Tarikh/Hari
:
22 JANUARI 2014 / RABU
Tingkatan
:
5K8
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0915AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRi
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menerangkan konsep perikemanusiaan.
·  Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan masyarakat penyayang.
·         Menghargai kesejahteraan negara.
Aktiviti Pembelajaran
:
·       Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan masalah sosial yang berlaku dalam negara.
· Guru bertanya kepada pelajar maksud PERIKEMANUSIAAN dan mengaitkannya dengan masalah sosial yang berlaku.
·  Berdasarkan hasil soal jawab dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut berkaitan dengan topik.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
90% dapat menerangkan maksud kemanusiaan dan menyenaraikan 5 masalah social yang banyak berlaku di negara kita.


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5

Haribulan:  22 JANUARI 2013                       Tingkatan:  5                                       Jam: 12.50- 2PM

Topik          :  LUMBA EKSTREM
Subtopik     :   ESTETIK ( PANGGAU KREATIF –  PANTUN)
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Macha lalu madahka tuju pantun
2.       Belematika pantun lalu beratika gaya jaku ti dikena
3.       Madahka cherita enggau pesan ti dikenataika dalam pantun.
Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 2
Aktiviti :  Macha, berandau, nulis
Sistem Jalai Jaku :  Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
Pengisi Kurikulum :  Penemu dalam bidang sains sukan, interpersonal, Verbal Linguistik, Langkah Rapat Komunikatif.
Ajar manah :  Bebasa, Rasional
BBM :  Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 5 sereta Bup Malin
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul enggau bansa leka main kitai Iban.
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau topik ti deka dipelajar.
2. Pengajar meri penerang bekaul enggau PANTUN.
3. Nembiak diberi teks seraya disuruh macha enggau sengian.
4 .Nembiak meri penerang bekaul enggau pekara ti udah dibacha.
5. Pengajar meri penerang bekaul enggau penerang nembiak.
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 90% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur sereta nemu belematika 3 gaya jaku ba pantun serta madahka 2 pesan ti dirintaika ba pantun.