Tarikh/Hari
|
:
|
17 APRIL 2014 KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0925 AM
|
Tema
|
:
|
WARISAN
KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan
earisan budaya Malaysia
· Menghuraikan sumbangan individu
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
· Menyertai sebarang bentuk aktiviti
warisan budaya yang dianjurkan pelbagai pihak.
·
Bangga akan keunikan warisan budaya
Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru menunjukkan pelbagai
gambar yang berkaitan dengan warisan budaya Malaysia.
· Guru menyuruh pelajar untuk
memberikan pendapat mereka berdasarkan gambar-gambar yang ditunjukkan.
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topic.
· Guru memberikan nota kepada
pelajar untuk menambahkan kefahaman mereka.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang
dibincangkan. Ini dapat dilihat
berdasarkan hasil bersoal jawab dengan pelajar.Tambahan juga mereka selalu
melihat gambar-gambar tersebut di media massa.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
17 APRIL 2014 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1020-1130AM
|
Tema
|
:
|
WARISAN
KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan
earisan budaya Malaysia
· Menghuraikan sumbangan individu
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
· Menyertai sebarang bentuk aktiviti
warisan budaya yang dianjurkan pelbagai pihak.
·
Bangga akan keunikan warisan budaya
Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru menunjukkan pelbagai
gambar yang berkaitan dengan warisan budaya Malaysia.
· Guru menyuruh pelajar untuk
memberikan pendapat mereka berdasarkan gambar-gambar yang ditunjukkan.
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topic.
· Guru memberikan nota kepada
pelajar untuk menambahkan kefahaman mereka.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang
dibincangkan. Ini dapat dilihat
berdasarkan hasil bersoal jawab dengan pelajar..
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:
17 APRIL 2014 Tingkatan: 4 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
NANAM PENGERINDU BEKEREJASAMA
|
|
Subtopik :
INFORMASIONAL
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Ngerintaika lalu
ngenataika baru isi penemu ti beguna
2.
Macha ngelansa
ngulihka penemu berurun
3.
Nerangka reti
leka jaku tauka rambai jaku nitihka konteks
4.
Macha lalu
meretika isi penerang.
5.
Bejuraik tauka
nyaraka penemu ari pekara ti dibacha.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : .
|
|
Pengisi Kurikulum : Belajar ngena chara kontekstual
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Kereja Beraban
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 4
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul “Bekelimat ngena belanja”
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar meri penerang bekaul
enggau pengawa bekelimat sereta pemintar mentin belanja diri.
2. Pengajar nyuruh nembiak macha siti
teks seraya nyuruh sida dalam pengawa beraban ngerintaika batang pekara ti
bisi dalam teks
3. Tiap iti raban nembiak ngerintaika
isi penerang ti ditemu sida seraya bejurai sereta nyaraka penemu ba mua kelas
enggau raban nembiak ke bukai.
4. Pengajar betanya saut enggau
nembiak seraya meri penerang .
5. Nembiak diberi kereja latih.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% nembiak ulih meretika topik
enggau manah.
|