Tarikh/Hari
|
:
|
09 JANUARI 2014 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0850-0925 AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
CIRI-CIRI
PENDIDIKAN SEPANJANG HAYAT
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan ciri-ciri pendidikan
sepanjang hayat.
·
Bertindak rasional dalam pelbagai
situasi.
·
Menghargai kepentingan ilmu.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru menyuruh pelajar main
peranan dan membaca teks dialog yang ada pada (m/s 5).
· Guru bersoal jawab dengan pelajar
berkaitan dengan dialog yang telah dibaca.
· Berdasarkan hasil soal jawab
dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut.
· Nota dan latihan diberikan
untuk menambahkan kefahaman pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
95% dapat
menerangkan ciri-ciri wawasan diri yang patut ada dalam diri seseorang
individu.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
09 JANUARI 2014 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1020-1130AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
CIRI-CIRI
PENDIDIKAN SEPANJANG HAYAT
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan ciri-ciri pendidikan
sepanjang hayat.
·
Bertindak rasional dalam pelbagai
situasi.
·
Menghargai kepentingan ilmu.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru menyuruh pelajar main
peranan dan membaca teks dialog yang ada pada (m/s 5).
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar berkaitan dengan dialog yang telah dibaca.
· Berdasarkan hasil soal jawab
dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut.
· Nota dan latihan diberikan
untuk menambahkan kefahaman pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
80% dapat
menerangkan ciri-ciri wawasan diri yang patut ada dalam diri seseorang
individu menghargai ilmu.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
09 JANUARI 2013 Tingkatan: 4 Jam: 12.50- 2PM
Topik :
PENGERAJA ASAL MENUA KITAI
|
|
Subtopik :
ESTETIK
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Nulis surat
kirum rasmi
2.
Milih lalu
nusun leka jaku tauka rambai jaku ke
manah didinga.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 3
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Jaku Nama
|
|
Pengisi Kurikulum : Penemu Sains enggau ekonomi
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional,
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4 sereta Bup
Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau penemu pasal karang.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Nembiak diberi chunto karang surat
kirum rasmi.
2. Nembiak disuruh beratika format
surat kirum rasmi lalu meri penerang.
3. Pengajar meri penerang bekaul
enggau pekara ti diterangka nembiak.
4. Pengajar meri kerja latih iya nya
nulis siti surat kirum rasmi.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur
serta ngelala format surat kirum rasmi.
|