Sunday 11 May 2014

RPH 8 MEI 2014 KHAMIS ( MINGGU 19 )


Tarikh/Hari
:
8 MEI 2014 KHAMIS
Tingkatan
:
5S1
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0925 AM
Tema
:
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Tajuk
:
MENGEKALKAN KEDAULATAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·        Menghuraikan konsep negara berdaulat.
·  Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara.
·  Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan negara.
Aktiviti Pembelajaran
:
·    Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan ‘Insiden Lahad Datu 2013” seterusnya memberikan penerangan berkaitan dengan topic.
·     Guru memberikan penerangan dengan lanjut berkaitan dengan ‘Kedaulatan Negara”
·    Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan topic.
·         Nota tambahan diberikan kepada pelajar.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
90% pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang dibincangkan. 

Tarikh/Hari
:
8 MEI 2014 / KHAMIS
Tingkatan
:
5K9
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
1020-1130AM
Tema
:
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Tajuk
:
MENGEKALKAN KEDAULATAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menghuraikan konsep negara berdaulat.
·   Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara.
·  Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan negara.
Aktiviti Pembelajaran
:
·    Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan ‘Insiden Lahad Datu 2013” seterusnya memberikan penerangan berkaitan dengan topic.
·    Guru memberikan penerangan dengan lanjut berkaitan dengan ‘Kedaulatan Negara”
·    Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan topic.
·         Nota tambahan diberikan kepada pelajar.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
80% pelajar dapat memahami topik dengan berkesan .


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4

Haribulan:  8 MEI 2014                    Tingkatan:  4                                     Jam: 12.50- 2PM
Topik          :  SEDIAKA PAYUNG SEBEDAU UJAN
Subtopik     :  ESTETIK – PANGGAU KREATIF
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Nelusur leka main nya lalu madahka tuju rama leka main nya.
2.       Nerangka reti nyata enggau reti besilup

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 2
Aktiviti :  Macha, Nulis
Sistem Jalai Jaku : 
Pengisi Kurikulum :  Ninjau Arus Maya Dudi
Ajar manah : Rasional, Kerejasama
BBM :  Bup Teks Bahasa Iban, ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4 sereta Bup Sanding Penemu” Leka Main Iban”
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul “Leka Main Iban ti selalu dibantaika lebuh maya Gawai.
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar nyuruh nembiak macha teks pantun ti dalam bup teks seraya beratika tuju sereta reti pantun ti udah dibacha.
2. 3 iku nembiak dipinta ngenataika batang kenang dalam teks pantun ti udah dibacha.
3. Pengajar betanya saut enggau nembiak seraya meri penerang sepengudah ningaka buah runding sida.
4.  Nembiak diberi kereja latih iya nya nuliska reti leka jaku ti bechurak chelum/
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
90% nembiak ulih meretika topik enggau manahSida mudah meretika leka pantun laban leka jabu ti dikena ukai jaku dalam sereta selalu didinga sida.




RPH 7 MEI 2014 RABU ( MINGGU 19 )


Tarikh/Hari
:
7 MEI 2014 / RABU
Tingkatan
:
4S2
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0705-0815 AM
Tema
:
WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk
:
PRINSIP-PRINSIP PENTING DALAM AJARAN PELBAGAI AGAMA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·    Menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan.
·    Mengamalkan nilai-nilai murni dan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan.
·    Menghormati nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain.
Aktiviti Pembelajaran
:
·        Guru membahagikan pelajar kepada 4 kumpulan.
·   Guru memberikan 4 kata-kata hikmat dan menyuruh  keempat-empat kumpulan membincangkan maksud serta nilai-nilai yang yang ada dalam kata-kata hikmat tersebut.
·      Wakil daripada setiap kumpulan akan menulis jawapan pada papan tulis.
·   Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan hasil perbincangan tersebut dan memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan topik.
·  Nota diberikan kepada pelajar untuk menambahkan kefahaman.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4,
Refleksi
:
95% pelajar dapat memahami topik dengan berkesan.

Tarikh/Hari
:
7 MEI 2014 / RABU
Tingkatan
:
5K8
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0915AM
Tema
:
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
Tajuk
:
MENGEKALKAN KEDAULATAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menghuraikan konsep negara berdaulat.
·  Mlibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara.
· Bersyukur dengan kemakmuran dan kesejahteraan negara.
Aktiviti Pembelajaran
:
·     Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan ‘Insiden Lahad Datu 2013” seterusnya memberikan penerangan berkaitan dengan topic.
·    Guru memberikan penerangan dengan lanjut berkaitan dengan ‘Kedaulatan Negara”
·   Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan topic.
·         Nota tambahan diberikan kepada pelajar.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
Pelajar tidak dapat memahami topik dengan berkesan. Hal ini kerana mereka tidak banyak terdedah dengan   


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5

Haribulan:  7 Mei 2014                    Tingkatan:  5                                       Jam: 12.50- 2PM
Topik          :  INDUSTRI DI MALAYSIA
Subtopik     :    JALAI JAKU – JAKU PENEMPAT
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
                     1. Ngena jaku penempat enggau betul maya bejaku tauka dalam pengawa betulis.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 1
Aktiviti :  Macha, Nulis
Sistem Jalai Jaku :  Jaku Penempat
Pengisi Kurikulum :   Pengelandik Ninjau Arus Maya Dudi
Ajar manah :  Pengelandik Ngatika Diri
BBM :  BUP TEKS POM 5
Induksi Set

Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar meri penerang bekaul enggau topik iya nya “ Jaku Penempat” seraya meri chunto ayat penempat.
2. Pengajar meri chunto-chunto ayat bukai ti ngundan jaku penempat seraya nyuruh nembiak ngelala jaku penempat.
3. Nembiak dipinta ngerintaika jaku penempat ti bisi dalam chunto ayat ti diberi pengajar.
4. Nembiak dipinta ngaga ayat ngena jaku penempat ti diberi.
5. Nembiak diberi kereja latih dalam bup teks.

Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 98% nembiak ulih meretika topik enggau manah. Kebuah pia sida udah tebalan bekenaka jaku penempat.