Tarikh/Hari
|
:
|
06 FEBRUARI 2014
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0925 AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
PERIKEMANUSIAAN
KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan konsep dan kepentingan nilai-nilai
perikemanusiaan ( empati, menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah
demi kemanusiaan dan cinta akan keamanan.
·
Mengamalkan cara hidup
berperikemanusiaan
·
Prihatian terhadap isu-isu kemanusiaan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
·
Guru memberikan penerangan
berkaitan dengan topic setelah mendengar
penjelasan daripada pelajar.
·
Guru memberikan pelajar
keratan akhbar kepada pelajar dan menyuruh pelajar dalam berkumpulan
memberikan ulasan berkaitan dengan kepentingan nilai-nilai kemanusiaan
setelah membaca keratan akhbar yang diberikan.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
98% pelajar
dapat memahami topic dengan berkesan. Mereka dapat memberikan maksud
perikemanusiaan dan menyenaraikan serta memberikan pendapat berkaitan dengan
topik dengan baik.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
6 FEBRUARI 2014 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1020-1130AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRi
|
Tajuk
|
:
|
PERIKEMANUSIAAN
KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan konsep dan kepentingan nilai-nilai
perikemanusiaan ( empati, menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah
demi kemanusiaan dan cinta akan keamanan.
·
Mengamalkan cara hidup
berperikemanusiaan
·
Prihatian terhadap isu-isu kemanusiaan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
·
Guru memberikan penerangan
berkaitan dengan topic setelah mendengar
penjelasan daripada pelajar.
·
Guru memberikan pelajar
keratan akhbar dan menyuruh pelajar dalam berkumpulan memberikan ulasan
berkaitan dengan kepentingan nilai-nilai kemanusiaan setelah membaca keratan
akhbar yang diberikan.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% memahami
topik dengan berkesan. Mereka dapat memberikan maksud perikemanusiaan berdasarkan huraian yang telah mereka
berikan.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:
06 FEBRUARI 2014 Tingkatan: 4 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
PEMANSANG MENUA MALAYSIA NUJU 2020
|
|
Subtopik :
JALAI JAKU ( JAKU NAMA )
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Ngelala raban
jaku nama.
2.
Ngena jaku nama
enggau betul maya bejaku tauka ba pengawa bertulis.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 1
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Jaku Nama
|
|
Pengisi Kurikulum : Ninjau Arus maya Dudi
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Kereja Beraban
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 4 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
4& 5 sereta Bup Malin, Limpir
Kerja.
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau Jaku Nama .
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar betanya saut enggau
nembiak bekaul enggau Jaku Nama.
2. pengajar meri penerang sereta
chunto bekaul enggau topik.
3. Nembiak diberi nota tambah dikena
nambahka agi penemu bekaul enggau topik (Jaku Nama)
4. Nembiak ngaga kereja latih ba
dalam bup teks.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur
sereta ulih ngelala Jaku Nama bepelasarka tanya saut enggau nembiak
sepengudah penerang diberi.
|