Thursday 6 February 2014

RPH 06 FEBRUARI 2014 KHAMIS ( MINGGU 6 )


Tarikh/Hari
:
06 FEBRUARI 2014
Tingkatan
:
5S1
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0925 AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRI
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menjelaskan  konsep dan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan ( empati, menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah demi kemanusiaan dan cinta akan keamanan.
·         Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
·         Prihatian  terhadap isu-isu  kemanusiaan.
Aktiviti Pembelajaran
:
·         Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
·         Guru memberikan penerangan berkaitan dengan topic setelah mendengar  penjelasan daripada pelajar.
·         Guru memberikan pelajar keratan akhbar kepada pelajar dan menyuruh pelajar dalam berkumpulan memberikan ulasan berkaitan dengan kepentingan nilai-nilai kemanusiaan setelah membaca keratan akhbar yang diberikan.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
98% pelajar dapat memahami topic dengan berkesan. Mereka dapat memberikan maksud perikemanusiaan dan menyenaraikan serta memberikan pendapat berkaitan dengan topik dengan baik.

Tarikh/Hari
:
6 FEBRUARI 2014 / KHAMIS
Tingkatan
:
5K9
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
1020-1130AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRi
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menjelaskan  konsep dan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan ( empati, menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah demi kemanusiaan dan cinta akan keamanan.
·         Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
·         Prihatian  terhadap isu-isu  kemanusiaan.
Aktiviti Pembelajaran
:
·         Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
·         Guru memberikan penerangan berkaitan dengan topic setelah mendengar  penjelasan daripada pelajar.
·         Guru memberikan pelajar keratan akhbar dan menyuruh pelajar dalam berkumpulan memberikan ulasan berkaitan dengan kepentingan nilai-nilai kemanusiaan setelah membaca keratan akhbar yang diberikan.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
90% memahami topik dengan berkesan. Mereka dapat memberikan maksud perikemanusiaan  berdasarkan huraian yang telah mereka berikan.


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:  06 FEBRUARI 2014                     Tingkatan:  4                                       Jam: 12.50- 2PM

Topik          :  PEMANSANG MENUA MALAYSIA NUJU 2020
Subtopik     :   JALAI JAKU ( JAKU NAMA )
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Ngelala raban jaku nama.
2.       Ngena jaku nama enggau betul maya bejaku tauka ba pengawa bertulis.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 1
Aktiviti :  Macha, berandau, nulis
Sistem Jalai Jaku :  Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Jaku Nama
Pengisi Kurikulum :  Ninjau Arus maya Dudi
Ajar manah :  Bebasa, Rasional, Kereja Beraban
BBM :  Bup Teks Bahasa Iban Pom 4 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4& 5 sereta Bup Malin,   Limpir Kerja.
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul enggau Jaku Nama .
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar betanya saut enggau nembiak bekaul enggau Jaku Nama.
2. pengajar meri penerang sereta chunto bekaul enggau topik.
3. Nembiak diberi nota tambah dikena nambahka agi penemu bekaul enggau topik (Jaku Nama)
4. Nembiak ngaga kereja latih ba dalam bup teks.
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur sereta ulih ngelala Jaku Nama bepelasarka tanya saut enggau nembiak sepengudah penerang diberi.

RPH 05 FEBRUARI 2014 ( RABU ) MINGGU 6


Tarikh/Hari
:
5  FEBRUARI 2014 / RABU
Tingkatan
:
4S2
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0705-0815 AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRI
Tajuk
:
PERKEMBANGAN DIRI YANG SEIMBANG
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·     Menyatakan  dan menerangkan 4 kepentingan aspek perkembangan iaitu emosi, intelek, rohani dan jasmani.
·         Mengamalkan aspek perkembangan diri yang seimbang kea rah kehidupan yang sejahtera.
·        Bersyukur dengan perkembangan diri yang seimbang
Aktiviti Pembelajaran
:
·    Guru memberikan 4 situasi yang berbeza dan meminta pelajar main peranan yang berkaitan dengan aspek perkembangan diri yang seimbang yang telah dibincangkan
·      Pelajar seterusnya membentangkan hasil perbincangan di dalam kelas..
·   Guru memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pembentangan pelajar.
·   Guru bersoal jawab dengan pelajar berkaitan dengan topik.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
Refleksi
:
Pelajar dapat melakukan main peranan dengan berkesan dan mereka memahami topik dengan baik.

Tarikh/Hari
:
5 FEBRUARI 2014 / RABU
Tingkatan
:
5K8
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0915AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRi
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menghuraikan isu-isu kemanusiaan.
·  Menjelaskan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah, empati.
·         Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
·         Prihatian  terhadap isu-isu  kemanusiaan.
Aktiviti Pembelajaran
:
·        Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
·   Guru membahagikan pelajar kepada 5 kumpulan dan mengedarkan keratan akhbar yang berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan.
·   Pelajar diminta untuk memberikan pendapat merreka sebagai warganegara yang prihatin terhadap isu-isu yang berlaku di Malaysia dan apakah tindakan yang mereka perlu lakukan untuk sama-sama menyelesaikan isu-isu tersebut. Hasil yang diperolehi akan dikumpulkan dan dijadikan buku skraf.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5, Keratan Akhbar.
Refleksi
:
90% dapat memberikan pendapat dengan baik berdasarkan hasil kerja yang dilakukan secara berkumpulan. 


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:  5 FEBRUARI 2014                       Tingkatan:  5                                       Jam: 12.50- 2PM
Topik          :  LUMBA EKSTREM
Subtopik     :   INFORMASIONAL
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Macha ngelansa kena ngulihka penemu ti berurun
2.       Macha sereta meretika teks berita
3.       Ngiga penerang sereta enggau reti iya ti bisi dalam teks
4.       Meri simpul penemu pasal penerang ti udah digumpul.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 2
Aktiviti :  Macha, berandau, nulis
Sistem Jalai Jaku :  Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
Pengisi Kurikulum :  Penemu dalam bidang sains sukan, interpersonal, Verbal Linguistik, Langkah Rapat Komunikatif.
Ajar manah :  Bebasa, Rasional
BBM :  Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 5 sereta Bup Malin
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul enggau lumba enggau main ba Malaysia.
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau topik ti deka dipelajar.
2. Pengajar meri  siti teks lalu nyuruh nembiak macha enggau sengian.
3. Pengajar betanya saut enggau nembiak bekaul enggau teks ti udah dibacha..
4. Pengajar meri penerang bekaul enggau penerang nembiak.
5. Pengajar diberi kereja latih dalam bup teks.
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur.