Tarikh/Hari
|
:
|
22 JANUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
PERKEMBANGAN
DIRI YANG SEIMBANG
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan pelbagai aspek perkembangan diri yang
seimbang
· Menerangkan kepentingan perkembangan
diri yang seimbang dalam pelbagai aspek
·
Mengamalkan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang kea rah kehidupan yang sejahtera
·
Bersyukur dengan perkembangan diri
yang seimbang.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanyakan kepada
pelajar “Apakah yang dimaksudkan dengan perkembangan diri yang seimbang”.
· Pelajar memberikan pendapat
mereka berdasarkan topik.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar penerangan pelajar.
· Pelajar diminta dalam
berkumpulan berbincang berkaitan dengan 4 aspek perkembangan diri.
·
Pelajar membuat perbentangan
setelah perbincangan.
·
Guru memberikan penerangan
lanjut setelah mendengar pembentangan pelajar.
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
95% pelajar
dapat menghuraikan langkah-langkah serta hala tuju dalam mencapai wawasan
diri berdasarkan hasil peta minda yang Berjaya dihasilkan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
22 JANUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRi
|
Tajuk
|
:
|
PERIKEMANUSIAAN
KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menerangkan konsep perikemanusiaan.
· Melibatkan diri secara aktif dalam
pembentukan masyarakat penyayang.
·
Menghargai kesejahteraan negara.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan masalah sosial yang berlaku dalam negara.
· Guru bertanya kepada pelajar maksud
PERIKEMANUSIAAN dan mengaitkannya dengan masalah sosial yang berlaku.
· Berdasarkan hasil soal jawab
dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut berkaitan dengan
topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% dapat
menerangkan maksud kemanusiaan dan menyenaraikan 5 masalah social yang banyak
berlaku di negara kita.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
22 JANUARI 2013 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
LUMBA EKSTREM
|
|
Subtopik :
ESTETIK ( PANGGAU KREATIF –
PANTUN)
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Macha lalu
madahka tuju pantun
2.
Belematika
pantun lalu beratika gaya jaku ti dikena
3.
Madahka cherita
enggau pesan ti dikenataika dalam pantun.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
|
|
Pengisi Kurikulum : Penemu dalam bidang sains sukan,
interpersonal, Verbal Linguistik, Langkah Rapat Komunikatif.
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
5 sereta Bup Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau bansa leka main kitai Iban.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau
topik ti deka dipelajar.
2. Pengajar meri penerang bekaul
enggau PANTUN.
3. Nembiak diberi teks seraya disuruh
macha enggau sengian.
4 .Nembiak meri penerang bekaul
enggau pekara ti udah dibacha.
5. Pengajar meri penerang bekaul
enggau penerang nembiak.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur
sereta nemu belematika 3 gaya jaku ba pantun serta madahka 2 pesan ti
dirintaika ba pantun.
|
No comments:
Post a Comment