Tarikh/Hari
|
:
|
15 JANUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
WAWASAN
DIRI
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan langkah-langkah mencipta
wawasan diri.
·
Menjayakan hala tuju diri.
·
Berupaya mengatasi cabaran untuk
menjayakan hala tuju diri.
·
Menghasilkan peta minda wawasan
diri.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru bertanyakan kepada
pelajar “Apakah yang kamu lakukan untuk mencapai wawasan diri dan bagaimana
hendak mengatasi cabaran yang melanda.”.
·
Pelajar memberikan pendapat
mereka berdasarkan topik.
·
Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar penerangan pelajar.
·
Nota dan latihan diberikan
untuk menambahkan kefahaman pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
95% pelajar
dapat menghuraikan langkah-langkah serta hala tuju dalam mencapai wawasan
diri berdasarkan hasil peta minda yang Berjaya dihasilkan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
15 JANUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRi
|
Tajuk
|
:
|
PENDIDIKAN
SEPANJANG HAYAT UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan kepentingan pendidikan
sepanjang hayat.
·
Memanfaatkan ilmu untuk pembangunan
negara.
·
Menghargai kepentingan ilmu.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar maksud
KEPENTINGAN PSH menurut kefahaman mereka dan bersoal jawab dengan pelajar.
· Berdasarkan hasil soal jawab
dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut berkaitan dengan
pentingnya PSH.
· Pelajar dikehendaki melukis
Logo Universiti yang menjadi pilihan mereka.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% pelajar
dapat menghuraikan 4 kepentingan PSH dan menghasilkan lukisan logo institusi pengajian
tinggi yang menjadi pilihan mereka.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
15 JANUARI 2013 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
NEMBIAK MANSANG MENUA TEBILANG
|
|
Subtopik :
JALAI JAKU ( Ayat Aktif enggau
Ayat Pasif )
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Ngelala ayat
aktif dalam genteran teks.
2.
Ngalihka ayat
aktif ngagai ayat pasif.
3.
Ngaga siti
genteran pandak ti ngundan ayat aktif enggau ayat pasif.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 1
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Ayat Aktif, Ayat
Pasif
|
|
Pengisi Kurikulum : Pengerajin , Belajar Chara Belajar
Konstruktivisme
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Kereja Beraban
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
5 sereta Bup Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau mayuh macham ayat..
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar meri penerang bekaul
enggau topik serta meri chunto.
2. Nembiak dipinta meri chunto bekaul
enggau topik.
3. Pengajar meri penerang bekaul
enggau pekara ti dirintaika
nembiak .
4. Nembiak ngaga kereja latih ba
dalam bup teks.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur
sereta ulih ngelala ayat pasif enggau ayat aktif enggau menyana bepelasarka tanya saut enggau
nembiak sepengudah penerang diberi.
|
No comments:
Post a Comment