Sunday 27 April 2014

RPH 24 APRIL 2014 KHAMIS ( MINGGU 17 )


Tarikh/Hari
:
24  APRIL 2014 KHAMIS
Tingkatan
:
5S1
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0925 AM
Tema
:
WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk
:
SUMBANGAN PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·  Menghuraikan sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·   Menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat  dalam pengekalan warisan budaya di Malaysia.
·  Berupaya mendapatkan maklumat dan sumbangan daripada agensi kerajaan bagi mengekalkan warisan budaya Malaysia.
· Mengapresiasi sumbangan agensi kerajaan dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
Aktiviti Pembelajaran
:
·       Guru menyuruh pelajar  menyenaraikan agensi kerajaan  yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia yang mereka ketahui secara umum.
·     Guru bersoal jawab berkaitan dengan info umum yang pelajar ketahui berkaitan dengan warisan budaya Malaysia.
·     Guru memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pengetahuan umum pelajar.
·         Guru menyenaraikan nama agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan negara seterusnya memberikan nota dan penerangan.
·         Guru bersoal jawab dengan pelajar.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
95% pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang dibincangkan.  Ini dapat dilihat berdasarkan hasil bersoal jawab dengan pelajar.Selain itu juga mereka sering terbaca dan melihat warisan kepelbagaian warisan negara melalui media massa dan media cetak serta media elektronik..

Tarikh/Hari
:
24 APRIL 2014 / KHAMIS
Tingkatan
:
5K9
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
1020-1130AM
Tema
:
WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk
:
SUMBANGAN PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·  Menghuraikan sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·   Menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat  dalam pengekalan warisan budaya di Malaysia.
· Berupaya mendapatkan maklumat dan sumbangan daripada agensi kerajaan bagi mengekalkan warisan budaya Malaysia.
· Mengapresiasi sumbangan agensi kerajaan dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
Aktiviti Pembelajaran
:
·        Guru menyuruh pelajar  menyenaraikan agensi kerajaan  yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia yang mereka ketahui secara umum.
·     Guru bersoal jawab berkaitan dengan info umum yang pelajar ketahui berkaitan dengan warisan budaya Malaysia.
·   Guru memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pengetahuan umum pelajar.
·         Guru menyenaraikan nama agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan negara seterusnya memberikan nota dan penerangan.
·         Guru bersoal jawab dengan pelajar.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
90% pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang dibincangkan.


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4

Haribulan:  24 APRIL 2014                              Tingkatan:  4                                       Jam: 12.50- 2PM
Topik          :  NANAM PENGERINDU BEKEREJASAMA
Subtopik     :  PANGGAU KREATIF – PELANDAI KARUNG
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Macha lalu belematika leka pelandai.
2.       Nelusur leka pelandai
3.       Nerangka reti leka jaku tauka rambai jaku ti  dikena dalam leka pelandai.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 2
Aktiviti :  Macha, Nulis
Sistem Jalai Jaku : 
Pengisi Kurikulum :  Belajar ngena chara kontektual
Ajar manah : Rasional, Kerejasama
BBM :  Bup Teks Bahasa Iban, ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4 sereta Bup Sanding Penemu” Leka Main Iban”
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul “Leka Main Iban ti selalu dibantaika lebuh maya bisi pengerami ba rumah panjai”
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar meri penerang bekaul enggau Leka Main Iban sereta ngaitka enggau topik iya nya “ Leka Main-Pelandai Karung”
2. Pengajar meri siti teks ti ngundan leka Pelandai Karung seraya nyuruh nembiak macha enggau meratika pemanah leka pelandai.
3. Pengajar betanya ngagai nembiak bekaul enggau reti leka pelandai karung ti udah dibacha sida.
4. Pengajar betanya saut enggau nembiak sepengudah ningaka penerang ari nembiak.
5. Nembiak dipinta ngiga reti leka jaku ti bechelak chelum dalam teks.
6. Pengajar betanya saut enggau nembiak seraya meri saut ti engkeman/
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
90% nembiak ulih meretika topik enggau manahSida bedau tebalan enggau leka main laban jarang macha sereta ninga leka main Iban ti ngena mayuh jaku dalam.




RPH 23 APRIL 2014 RABU ( MINGGU 17 )


Tarikh/Hari
:
23  APRIL 2014 / RABU
Tingkatan
:
4S2
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0705-0815 AM
Tema
:
WARISAN KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
Tajuk
:
PRINSIP-PRINSIP PENTING DALAM AJARAN PELBAGAI AGAMA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menerangkan nilai-nilai murni yang terdapat dapam pelbagai agama.
·         Menyatakan amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama lain di Malaysia.
·         Mengamalkan nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain.
Aktiviti Pembelajaran
:
·         Guru menyuruh pelajar menyenaraikan agama yang terdapat di Malaysia.
·         Setelah melihat senarai yang dilakukan oleh pelajar guru memberikan penerangan lanjut dan mengaitkannya dengan topik iaitu berkaitan dengan nilai-nilai murni dan ajaran dalam setiap agama tersebut.
·         Guru bersoal jawab dengan pelajar.
·         Guru memberikan nota untuk menambahkan kefahaman pelajar.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4,
Refleksi
:
98% pelajar dapat memahami topik dengan berkesan..

Tarikh/Hari
:
23  APRIL 2014 / RABU
Tingkatan
:
5K8
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0915AM
Tema
:
Tajuk
:
SUMBANGAN PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
·  Menghuraikan sumbangan agensi kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
·   Menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat  dalam pengekalan warisan budaya di Malaysia.
·  Berupaya mendapatkan maklumat dan sumbangan daripada agensi kerajaan bagi mengekalkan warisan budaya Malaysia.
· Mengapresiasi sumbangan agensi kerajaan dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
Aktiviti Pembelajaran
:
·       Guru menyuruh pelajar  menyenaraikan agensi kerajaan  yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia yang mereka ketahui secara umum.
·    Guru bersoal jawab berkaitan dengan info umum yang pelajar ketahui berkaitan dengan warisan budaya Malaysia.
·     Guru memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pengetahuan umum pelajar.
·         Guru menyenaraikan nama agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan negara seterusnya memberikan nota dan penerangan.
·         Guru bersoal jawab dengan pelajar.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
90% pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang dibincangkan. 


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5

Haribulan:  23 APRIL 2014                              Tingkatan:  5                                       Jam: 12.50- 2PM
Topik          :  MALAYSIA BA GEREMPUNG ENTARABANGSA
Subtopik     :    JALAI JAKU – AYAT TURU SELIT
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
                     1. Macha sereta ngelala tukuh ayat turu selit dalam teks.
                     2. Madah sereta nerangka tiga bengkah ayat turu selit.
                     3. Ngena ayat turu selit dalam karang.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 2
Aktiviti :  Macha, Nulis
Sistem Jalai Jaku :  Ayat Turu Selit
Pengisi Kurikulum :   Pengelandik Belajar, Interpersonal enggau Intrapersonal, Verbal-Linguistik
Ajar manah :  Angkunka Menua enggau bansa
BBM :  BUP TEKS POM 5
Induksi Set
Nembiak diberi siti teks seraya nyuruh sida macha.
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar nyuruh nembiak beratika teks ti udah dibacha seraya nyuruh sida beratika leka jaku ti bechurak chelum.
2. Pengajar meri penerang bekaul enggau topik iya nya Ayat Turu Selit serta 3 bengkah ayat turu selit bepelasarka chunto ayat ti bechurak chelum ba dalam teks.
3. Pengajar mega  betanya saut enggau nembiak sepengudah meri penerang.
4. Pengajaar meri chunto ayat ti bukai seraya nyuruh nembiak ngelala tukuh Ayat Turu Selit.
5. Nembiak diberi kereja latih dalam bup teks.
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 90% nembiak ulih meretika topik enggau manah.