Tarikh/Hari
|
:
|
9 APRIL 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
HIDUP
BERMASYARAKAT
|
Tajuk
|
:
|
PERATURAN
DAN UNDANG-UNDANG DALAM MASYARAKAT
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menyenaraikan norma komuniti , peraturan dan
undang-undang dalam masyarakat.
· Menjelaskan peranan norma komuniti,
peraturan dan undang-undang dalam masyarakat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan “Maksud Undang-undang dan Peraturan”.
· Berdasarkan pengetahuan umum
pelajar guru memberikanpenerangan lanjut berkaitan dengan topic.
· Pelajar diminta untuk
menyenaraikan norma komuniti, peraturan dan undang-undang serta peranannya
dalam masyarakat.
·
Pelajar dalam 4 kumpulan
berbincang berkaitan dengan topic.
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan senarai badan
bukan kerajaan yang telah disenaraikan oleh pelajar.
· Guru memberikan penerangan
berkaitan sumbangan badan –badan bukan kerajaan tersebut.
· Nota diberikan kepada pelajar
untuk menambahkan kefahaman pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
98% pelajar
dapat memahami topik dengan berkesan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
09 APRIL 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
HIDUP
BERMASYARAKAT
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
TERHADAP PEMBANGUNAN MASYARAKAT MELALUI PENGLIBATAN AKTIF DALAM AKTIVITI
KEMASYARAKATAN
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Mengenalpasti badan bukan kerajaan
yang berkhidmat kepada masyarakat.
· Melibatkan diri dalam aktiviti
kemasyarakatan melalui badan bukan kerajaan.
· Mewujudkan perkongsian pintar dengan
pelbagai badan bukan kerajaan
·
Menghargai sumbangan badan bukan
kerajaan kepada masyarakat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru meminta pelajar
menyenaraikan badan bukan kerajaan yang mereka ketahui.
· Guru memberikan penerangan
lanjut setelah melihat senarai yang pelajar seterusnya meminta pelajar
memberikan sumbangan badan bukan kerajaan tersebut.
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
·
Guru memberikan nota untuk
pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
85% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang
dibincangkan. Ini dapat dilihat
berdasarkan hasil bersoal jawab dengan pelajar.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
9 APRIL 2014 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
NYAGA RAMPA MENUA
|
|
Subtopik :
ESTETIK – PANGGAU KREATIF (
Leka Pengap )
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1. Belematika leka pengap
2. Nelusur leka pengap ngena patah nyawa ti betul
3. nerangka reti leka jaku ke nyata enggau ke besilup.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku :
|
|
Pengisi Kurikulum : Pengelandik
Belajar, Interpersonal enggau Intrapersonal, Verbal-Linguistik
|
|
Ajar manah : Angkunka Menua enggau bansa
|
|
BBM :
BUP TEKS POM 5
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau Leka Main Iban
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar nerangka pekara bekaul
enggau PENGAP.
2. Pengajar meri siti teks leka
pengap seraya nyuruh nembiak macha
ngena chara sengian.
3. Pengajar nyuruh siku nembiak
ngesuhka leka pengap.
4. Nembiak dipinta beratika leka
pengap seraya nyuruh sida
nerangka isi ti nyata sereta isi besilup.
4. Pengajar betanya saut enggau
nembiak bekaul enggau leka
pengap.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
80% nembiak ulih meretika topik enggau
manah. Sida bisi penanggul ba leka jaku dalam ti dikena. Kebuah pia sida enda
tebalan enggau leka jaku dalam.
|
No comments:
Post a Comment