Tarikh/Hari
|
:
|
2 APRIL 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
HIDUP
BERMASYARAKAT
|
Tajuk
|
:
|
KEPEKAAN
DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN MASALAH SOSIAL DALAM MASYARAKAT
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menjelaskan faktor-faktor yang
membawa kepada penyalahgunaan dadah.
· Memainkan peranan dalam menangani
masalah penyalahgunaan dadah.
· Mengambil tindakan yang wajar untuk
menangani masalah penderaan.
· Peka terhadap kes penderaan yang berlaku
dalam masyarakat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru memberikan 2 situasi “
Dadah: Cegah Sebelum Parah” dan “ Penderaan” seterusnya meminta pelajar
menyenaraikan cara mengatasi dan menangani isu dan masalah sosial dalam
negara .
· Pelajar menyenaraikan hasil
perbincangan dalam kumpulan di hadapan kelas.
· Guru memberikan penerangan
setelah mendengar hasil penerangan pelajar dan seterusnya bersoal jawab
dengan pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
98% pelajar
dapat memahami topik dengan berkesan. Hal ini kerana mereka seringkali
mendengar isu dan masalah sosial di dada akhbar serta media massa.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
02 APRIL 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
HIDUP
BERMASYARAKAT
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
TERHADAP PEMBANGUNAN MASYARAKAT MELALUI PENGLIBATAN AKTIF DALAM AKTIVITI
KEMASYARAKATAN
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menerangkan kepentingan hidup
bermasyarakat.
· Menerangkan kepentingan penglibatan
individu, agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan dalm aktiviti
kemasyarakatan.
· Bersedia memberi sumbangan
kemasyarakatan pada setiap masa.
·
Menghargai kepentingan hiduo bermasyarakat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan “ Hidup Bermasyarakat”.
·
Guru memberikan penerangan
berkaitan dengan topic.
· Pelajar dalam berkumpulan
diminta untuk menyenaraikan sumbangan yang boleh mereka berikan kepada
masyarakat dihadapan kelas.
· Guru bersoal jawab dengan pelajar setelah
mereka selesai menyenaraikan perkara yang berkaitan.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan hasil perbincangan pelajar tadi.
· Sebagai kerja rumah Pelajar
diminta untuk mencari sumbangan
badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan yang banyak memberikan
sumbangan kepada masyarakat.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
85% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topi yang dibincangkan. Ini dapat dilihat berdasarkan hasil
berbentangan pelajar.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
2 APRIL 2014 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
INDUSTRI BETANAM BETUPI
|
|
Subtopik :
INTERPERSONAL
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.Berandau dikena ngulihka runding pasal sesebengkah pekara.
2. Meri pemutus runding
3. Ngerembaika runding ti udah dipejuraika.
4. Nerangka jaku dalam jerita.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Jaku adjektif
|
|
Pengisi Kurikulum : Pengelandik Ninjau Arus Maya Dudi, Belajar
Chara Kolaboratif, Pemintar Mayuh Chabang, belajar chara Konstruktivisme
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Kerejasama
|
|
BBM :
BUP TEKS POM 5
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau industri ti bisi ba Malaysia.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar .nyuruh nembiak beratika
gambar ti bekaul enggau industri betanam betupi sereta ngumpul penerang
bekaul enggau gambar nya tadi ngena chara beraban.
2. Pengajar nyuruh pengari ari tiap
raban nembiak mantaika asil runding sida tadi ba mua kelas.
3. Pengajar meri penerang sepengudah
mendingka penerang ari nembiak.
4. Nembiak dipinta nyalin penerang ti
engkeman sepengudah betanya saut .
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
905 nembiak ulih meretika topik enggau manah
|
No comments:
Post a Comment