Tarikh/Hari
|
:
|
19 FEBRUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
HUBUNGAN
KEKELUARGAAN
|
Tajuk
|
:
|
KEPERLUAN
BERKELUARGA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menyatakan cara-cara mengeratkan hubungan dalam keluarga.
· Berusaha menjalinkan hubungan erat
demi mengukuhkan institusi kekeluargaan.
Menghargai
institusi keluarga.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru membahagikan pelajar
kepada 4 kumpulan untuk membincangkan cara-cara untuk mengeratkan hubungan
kekeluargaan.
· Guru menyuruh pelajar untuk
membentangkan hasil daripada perbincangan tersebut.
· Guru memberikan penerangan
lanjut setelah mendengar penerangan pelajar.
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
· Nota diberikan kepada pelajar
untuk menambahkan kefahaman.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
98% dapat memahami
topik dengan berkesan berdasarkan soal jawab dan perbentangan yang dijalankan
|
Tarikh/Hari
|
:
|
19 FEBRUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
HUBUNGAN
KEKELUARGAAN
|
Tajuk
|
:
|
PERSIAPAN
MEMBINA KELUARGA KE ARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAPAN
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menjelaskan kepentingan mematuhi
peraturan perkahwinan mengikut undang-undang negara.
·
Menyenaraikan ciri-ciri calon
pasangan yang baik.
· Melengkapkan diri dari segi fizikal
dan mental untuk persediaan perkahwinan.
·
Menghargai institusi perkahwinan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan peraturan dan perundangan perkahwinan.
·
Pelajar dibahagikan dalam
kumpulan dan turut ditanya berkaitan
dengan kepentingan mematuhi peraturan dan perundangan perkahwinan seterusnya
menyenarikan ciri-ciri pasangan yang baik.
· Wakil setiap kumpulan diminta
datang ke hadapan dan menyenaraikan maklumat yang dikehendaki oleh guru.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
95% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topic yang
dibincangkan.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
19 Februari 2014 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
INDUSTRI BETANAM BETUPI
|
|
Subtopik :
PANGGAU KREATIF ( JERITA )
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Macha lalu
belematika jerita.
2.
Nyangka utai ti
deka nyadi dalam jerita.
3.
Mantaika runding
diri pasal karya
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Jaku Adjektif , Jaku Pengawa
|
|
Pengisi Kurikulum : Pengelandik Ninjau Arus Maya Dudi, Belajar Chara kolaboratif, Pemintar
Mayuh Chabang, Metakognitif
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Kerejasama
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
5 sereta Bup Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau jerita ti kala didinga sida.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau
topik ti deka dipelajar serta meri penerang.
2. Pengajar meri chunto teks jerita
“Salah Sangka” ngagai nembiak seraya
nyuruh sida macha enggau sengian.
3. Pengajar nyuruh 2 iku nembiak
macha jerita.
4
Pengajar betanya saut enggau nnembiak seraya meri penerang..
5. Pengajar meri pediberi kereja
latih dalam bup teks dikena nambahka penemu.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur.
|
No comments:
Post a Comment