Tarikh/Hari
|
:
|
29 JANUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
PERKEMBANGAN
DIRI YANG SEIMBANG
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan kepentingan intelek, rohani, emosi dan
jasmani dalam kehidupan.
·
Mengamalkan pelbagai aspek
perkembangan diri yang seimbang kearah kehidupan yang sejahtera.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru menerangkan aspek
perkembangan diri.
· Pelajar dibahagikan kepada 4
kumpulan dan membincangkan 4 aspek perkembangan diri seterusnya membentangkan
hasil perbincangan di dalam kelas..
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pembentangan pelajar.
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
98% dapat
menerangkan 4 aspek perkembangan diri yang seimbang dengan berkesan melalui
hasil pembentangan di hadapan kelas.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
29 JANUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRi
|
Tajuk
|
:
|
PERIKEMANUSIAAN
KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menjelaskan konsep dan kepentingan nilai-nilai
perikemanusiaan ( empati, menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah
demi kemanusiaan dan cinta akan keamanan.
·
Mengamalkan cara hidup
berperikemanusiaan
·
Prihatian terhadap isu-isu kemanusiaan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
· Guru memberikan penerangan
berkaitan dengan topic setelah mendengar
penjelasan daripada pelajar.
· Guru memberikan pelajar
keratan akhbar kepada pelajar dan menyuruh pelajar dalam berkumpulan
memberikan ulasan berkaitan dengan kepentingan nilai-nilai kemanusiaan
setelah membaca keratan akhbar yang diberikan.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% dapat
menerangkan kepentingan 4 nilai-nilai kemanusiaan .
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
29 JANUARI 2014 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
LUMBA EKSTREM
|
|
Subtopik :
INFORMASIONAL
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Macha ngelansa
kena ngulihka penemu ti berurun
2.
Macha sereta
meretika teks berita
3.
Ngiga penerang
sereta enggau reti iya ti bisi dalam teks
4.
Meri simpul
penemu pasal penerang ti udah digumpul.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
|
|
Pengisi Kurikulum : Penemu dalam bidang sains sukan,
interpersonal, Verbal Linguistik, Langkah Rapat Komunikatif.
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
5 sereta Bup Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau lumba enggau main ba Malaysia.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau
topik ti deka dipelajar.
2. Pengajar meri siti teks lalu nyuruh nembiak macha enggau
sengian.
3. Pengajar betanya saut enggau nembiak
bekaul enggau teks ti udah dibacha..
4. Pengajar meri penerang bekaul
enggau penerang nembiak.
5. Pengajar diberi kereja latih dalam
bup teks.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur.
|
No comments:
Post a Comment