Tarikh/Hari
|
:
|
5 FEBRUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
PERKEMBANGAN
DIRI YANG SEIMBANG
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menyatakan dan menerangkan 4 kepentingan aspek
perkembangan iaitu emosi, intelek, rohani dan jasmani.
·
Mengamalkan aspek perkembangan diri
yang seimbang kea rah kehidupan yang sejahtera.
· Bersyukur dengan perkembangan diri
yang seimbang
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru memberikan 4 situasi
yang berbeza dan meminta pelajar main peranan yang berkaitan dengan aspek
perkembangan diri yang seimbang yang telah dibincangkan
· Pelajar seterusnya membentangkan
hasil perbincangan di dalam kelas..
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pembentangan pelajar.
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
Pelajar dapat
melakukan main peranan dengan berkesan dan mereka memahami topik dengan baik.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
5 FEBRUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRi
|
Tajuk
|
:
|
PERIKEMANUSIAAN
KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan isu-isu kemanusiaan.
· Menjelaskan kepentingan nilai-nilai
perikemanusiaan menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah, empati.
·
Mengamalkan cara hidup
berperikemanusiaan
·
Prihatian terhadap isu-isu kemanusiaan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
· Guru membahagikan pelajar
kepada 5 kumpulan dan mengedarkan keratan akhbar yang berkaitan dengan
isu-isu kemanusiaan.
· Pelajar diminta untuk
memberikan pendapat merreka sebagai warganegara yang prihatin terhadap isu-isu
yang berlaku di Malaysia dan apakah tindakan yang mereka perlu lakukan untuk
sama-sama menyelesaikan isu-isu tersebut. Hasil yang diperolehi akan
dikumpulkan dan dijadikan buku skraf.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5, Keratan Akhbar.
|
Refleksi
|
:
|
90% dapat memberikan
pendapat dengan baik berdasarkan hasil kerja yang dilakukan secara
berkumpulan.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
5 FEBRUARI 2014 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
LUMBA EKSTREM
|
|
Subtopik :
INFORMASIONAL
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Macha ngelansa
kena ngulihka penemu ti berurun
2.
Macha sereta
meretika teks berita
3.
Ngiga penerang
sereta enggau reti iya ti bisi dalam teks
4.
Meri simpul
penemu pasal penerang ti udah digumpul.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
|
|
Pengisi Kurikulum : Penemu dalam bidang sains sukan,
interpersonal, Verbal Linguistik, Langkah Rapat Komunikatif.
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
5 sereta Bup Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau lumba enggau main ba Malaysia.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau
topik ti deka dipelajar.
2. Pengajar meri siti teks lalu nyuruh nembiak macha enggau
sengian.
3. Pengajar betanya saut enggau
nembiak bekaul enggau teks ti udah dibacha..
4. Pengajar meri penerang bekaul
enggau penerang nembiak.
5. Pengajar diberi kereja latih dalam
bup teks.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur.
|
No comments:
Post a Comment