Thursday 6 February 2014

RPH 06 FEBRUARI 2014 KHAMIS ( MINGGU 6 )


Tarikh/Hari
:
06 FEBRUARI 2014
Tingkatan
:
5S1
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
0815-0925 AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRI
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menjelaskan  konsep dan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan ( empati, menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah demi kemanusiaan dan cinta akan keamanan.
·         Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
·         Prihatian  terhadap isu-isu  kemanusiaan.
Aktiviti Pembelajaran
:
·         Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
·         Guru memberikan penerangan berkaitan dengan topic setelah mendengar  penjelasan daripada pelajar.
·         Guru memberikan pelajar keratan akhbar kepada pelajar dan menyuruh pelajar dalam berkumpulan memberikan ulasan berkaitan dengan kepentingan nilai-nilai kemanusiaan setelah membaca keratan akhbar yang diberikan.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
98% pelajar dapat memahami topic dengan berkesan. Mereka dapat memberikan maksud perikemanusiaan dan menyenaraikan serta memberikan pendapat berkaitan dengan topik dengan baik.

Tarikh/Hari
:
6 FEBRUARI 2014 / KHAMIS
Tingkatan
:
5K9
Matapelajaran 
:
PSK
Masa
:
1020-1130AM
Tema
:
PENCAPAIAN KENDIRi
Tajuk
:
PERIKEMANUSIAAN KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
Hasil Pembelajaran
:
 Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·         Menjelaskan  konsep dan kepentingan nilai-nilai perikemanusiaan ( empati, menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah demi kemanusiaan dan cinta akan keamanan.
·         Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
·         Prihatian  terhadap isu-isu  kemanusiaan.
Aktiviti Pembelajaran
:
·         Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
·         Guru memberikan penerangan berkaitan dengan topic setelah mendengar  penjelasan daripada pelajar.
·         Guru memberikan pelajar keratan akhbar dan menyuruh pelajar dalam berkumpulan memberikan ulasan berkaitan dengan kepentingan nilai-nilai kemanusiaan setelah membaca keratan akhbar yang diberikan.
BBM
:
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
Refleksi
:
90% memahami topik dengan berkesan. Mereka dapat memberikan maksud perikemanusiaan  berdasarkan huraian yang telah mereka berikan.


LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:  06 FEBRUARI 2014                     Tingkatan:  4                                       Jam: 12.50- 2PM

Topik          :  PEMANSANG MENUA MALAYSIA NUJU 2020
Subtopik     :   JALAI JAKU ( JAKU NAMA )
Asil Pelajar :  Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.       Ngelala raban jaku nama.
2.       Ngena jaku nama enggau betul maya bejaku tauka ba pengawa bertulis.

Kerembai Asil Pelajar :   Tikas 1
Aktiviti :  Macha, berandau, nulis
Sistem Jalai Jaku :  Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Jaku Nama
Pengisi Kurikulum :  Ninjau Arus maya Dudi
Ajar manah :  Bebasa, Rasional, Kereja Beraban
BBM :  Bup Teks Bahasa Iban Pom 4 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4& 5 sereta Bup Malin,   Limpir Kerja.
Induksi Set
Nembiak ditanya bekaul enggau Jaku Nama .
Kerembai Pengawa Belajar
1. Pengajar betanya saut enggau nembiak bekaul enggau Jaku Nama.
2. pengajar meri penerang sereta chunto bekaul enggau topik.
3. Nembiak diberi nota tambah dikena nambahka agi penemu bekaul enggau topik (Jaku Nama)
4. Nembiak ngaga kereja latih ba dalam bup teks.
Penutup
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
Refleksi
 95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur sereta ulih ngelala Jaku Nama bepelasarka tanya saut enggau nembiak sepengudah penerang diberi.

No comments:

Post a Comment