Tarikh/Hari
|
:
|
29
JANUARI 2015 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
4K4
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
PERKEMBANGAN
DIRI YANG SEIMBANG
|
Tajuk
|
:
|
-
BERJUANG KE PUNCAK GEMILANG
-
GIGIH BERUSAHA PASTI BERJAYA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan langkah-langkah
mencipta wawasan diri.
·
Menjayakan hala tuju diri.
·
Berupaya mengatasi cabaran untuk
menjayakan hala tuju diri.
·
Berdisiplin untuk mencapai kejayaan
cemerlang.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru bertanyakan kepada
pelajar “Apakah yang kamu lakukan untuk mencapai wawasan diri dan bagaimana
hendak mengatasi cabaran yang melanda.”.
·
Pelajar memberikan pendapat
mereka berdasarkan topik.
·
Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar penerangan pelajar.
·
Nota dan latihan diberikan
untuk menambahkan kefahaman pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
95% dapat menerangkan
ciri-ciri wawasan diri yang patut ada dalam diri seseorang individu.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
29 JANUARI 2015 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5K1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRi
|
Tajuk
|
:
|
PERIKEMANUSIAAN
KE ARAH KESEJAHTERAAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan isu-isu kemanusiaan.
· Menjelaskan kepentingan nilai-nilai
perikemanusiaan menghargai nyawa kepada masyarakat, menjaga maruah, empati.
·
Mengamalkan cara hidup berperikemanusiaan
·
Prihatian terhadap isu-isu kemanusiaan.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan isu-isu kemanusiaan yang berlaku di Malaysia.
· Guru membahagikan pelajar
kepada 5 kumpulan dan mengedarkan keratan akhbar yang berkaitan dengan
isu-isu kemanusiaan.
· Pelajar diminta untuk
memberikan pendapat merreka sebagai warganegara yang prihatin terhadap
isu-isu yang berlaku di Malaysia dan apakah tindakan yang mereka perlu
lakukan untuk sama-sama menyelesaikan isu-isu tersebut. Hasil yang diperolehi
akan dikumpulkan dan dijadikan buku skraf.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5, Keratan Akhbar.
|
Refleksi
|
:
|
90% dapat
memberikan pendapat dengan baik berdasarkan hasil kerja yang dilakukan secara
berkumpulan.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:
29 JANUARI 2015 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
LUMBA EKSTREM
|
|
Subtopik :
INFORMASIONAL
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Macha ngelansa
kena ngulihka penemu ti berurun
2.
Macha sereta
meretika teks berita
3.
Ngiga penerang
sereta enggau reti iya ti bisi dalam teks
4.
Meri simpul
penemu pasal penerang ti udah digumpul.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 1.1.2 Berandau enggau orang bukai lalu nemu mantaika runding
diri enggau berurun
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
|
|
Pengisi Kurikulum : Penemu dalam bidang sains sukan,
interpersonal, Verbal Linguistik, Langkah Rapat Komunikatif.
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
5 sereta Bup Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau lumba enggau main ba Malaysia.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau
topik ti deka dipelajar.
2. Pengajar meri siti teks lalu nyuruh nembiak macha enggau
sengian.
3. Pengajar betanya saut enggau
nembiak bekaul enggau teks ti udah dibacha..
4. Pengajar meri penerang bekaul
enggau penerang nembiak.
5. Pengajar diberi kereja latih dalam
bup teks.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
95% Nembiak ulih meretika topik enggau
mujur.
|
No comments:
Post a Comment