Tarikh/Hari
|
:
|
24 APRIL 2014 KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0925 AM
|
Tema
|
:
|
WARISAN
KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan
warisan budaya Malaysia
· Menghuraikan sumbangan agensi
kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
· Menyenaraikan agensi kerajaan yang
terlibat dalam pengekalan warisan budaya
di Malaysia.
· Berupaya mendapatkan maklumat dan
sumbangan daripada agensi kerajaan bagi mengekalkan warisan budaya Malaysia.
· Mengapresiasi sumbangan agensi
kerajaan dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru menyuruh pelajar menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan
budaya Malaysia yang mereka ketahui secara umum.
· Guru bersoal jawab berkaitan
dengan info umum yang pelajar ketahui berkaitan dengan warisan budaya
Malaysia.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pengetahuan umum pelajar.
·
Guru menyenaraikan nama
agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan negara seterusnya
memberikan nota dan penerangan.
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
95% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang
dibincangkan. Ini dapat dilihat
berdasarkan hasil bersoal jawab dengan pelajar.Selain itu juga mereka sering
terbaca dan melihat warisan kepelbagaian warisan negara melalui media massa
dan media cetak serta media elektronik..
|
Tarikh/Hari
|
:
|
24 APRIL 2014 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
1020-1130AM
|
Tema
|
:
|
WARISAN
KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan
budaya Malaysia
· Menghuraikan sumbangan agensi
kerajaan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
· Menyenaraikan agensi kerajaan yang
terlibat dalam pengekalan warisan
budaya di Malaysia.
· Berupaya mendapatkan maklumat dan
sumbangan daripada agensi kerajaan bagi mengekalkan warisan budaya Malaysia.
· Mengapresiasi sumbangan agensi
kerajaan dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru menyuruh pelajar menyenaraikan agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya
Malaysia yang mereka ketahui secara umum.
· Guru bersoal jawab berkaitan
dengan info umum yang pelajar ketahui berkaitan dengan warisan budaya
Malaysia.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik setelah mendengar pengetahuan umum pelajar.
·
Guru menyenaraikan nama
agensi kerajaan yang terlibat dalam pengekalan warisan negara seterusnya
memberikan nota dan penerangan.
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang
dibincangkan.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:
24 APRIL 2014 Tingkatan: 4 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
NANAM PENGERINDU BEKEREJASAMA
|
|
Subtopik :
PANGGAU KREATIF – PELANDAI KARUNG
|
|
Asil Pelajar :
Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Macha lalu
belematika leka pelandai.
2.
Nelusur leka
pelandai
3.
Nerangka reti
leka jaku tauka rambai jaku ti dikena
dalam leka pelandai.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, Nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku :
|
|
Pengisi Kurikulum : Belajar ngena chara kontektual
|
|
Ajar manah : Rasional, Kerejasama
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban, ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4 sereta
Bup Sanding Penemu” Leka Main Iban”
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul “Leka Main Iban ti selalu dibantaika lebuh maya bisi pengerami ba
rumah panjai”
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar meri penerang bekaul
enggau Leka Main Iban sereta ngaitka enggau topik iya nya “ Leka
Main-Pelandai Karung”
2. Pengajar meri siti teks ti ngundan
leka Pelandai Karung seraya nyuruh nembiak macha enggau meratika pemanah leka
pelandai.
3. Pengajar betanya ngagai nembiak
bekaul enggau reti leka pelandai karung ti udah dibacha sida.
4. Pengajar betanya saut enggau
nembiak sepengudah ningaka penerang ari nembiak.
5. Nembiak dipinta ngiga reti leka
jaku ti bechelak chelum dalam teks.
6. Pengajar betanya saut enggau
nembiak seraya meri saut ti engkeman/
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% nembiak ulih
meretika topik enggau manah. Sida bedau tebalan enggau leka main
laban jarang macha sereta ninga leka main Iban ti ngena mayuh jaku dalam.
|
No comments:
Post a Comment