Tarikh/Hari
|
:
|
05.08. 2014 / SELASA
|
Tingkatan
|
:
|
4S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0825AM
|
Tema
|
:
|
MALAYSIA
NEGARA BERDAULAT
|
Tajuk
|
:
|
BAHASA JIWA BANGSA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menerangkan batasan hak asasi
masing-masing.
·
Mempertahankan hak asasi
masing-masing seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.
·
Menerangkan kedudukan istimewa orang
melayu, bumiputra Sabah dan Sarawak seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia.
·
Mempertahankan hak keistimewaan
masing-masing berdasarkan peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru meminta pelajar untuk
memberikan maksud “ Hak “ mengikut kefahaman mereka.
·
Pelajar memberikan pendapat
mereka.
·
Guru memberikan penerangan lanjut
berkaitan dengan topik setelah
mendengar pendapat daripada pelajar.
·
Guru memberikan latihan untuk
menambahkan kefahaman berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
:
|
95% pelajar
dapat memahami topik dengan berkesan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
05 OGOS 2014 / SELASA
|
Tingkatan
|
:
|
5K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0925AM
|
Tema
|
:
|
CABARAN
MASA DEPAN
|
Tajuk
|
:
|
MENJANA
PEMBANGUNAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menerangkan faktor-faktor yang boleh
menjana pembangunan negara
· Memberi sumbangan untuk menjana
pembangunan negara dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
· Saling membantu dan bekerjasama dalam
menjana pembagunan negara.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan maksud “Menjana Pembangunan Negara”.
· Guru memberikan penerangan berkaitan
dengan topik dan menyuruh pelajar untuk mencari faktor-faktor yang
menjana pembangunan negara berdasarkan
teks di dalam buku teks( m/s132-133)
· Pelajar menyenaraikan
faktor-faktor seperti yang dikehendaki oleh guru.
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar disamping memberikan penerangan dengan lebih lanjut.
·
Guru memberikan latihan untuk
pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
:
|
90% pelajar
dapat memahami topik dengan berkesan . Mereka dapat menyenaraikan jawapan
yang dikehendaki.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan: 05 OGOS 2014 Tingkatan: 4 Jam: 1250 – 2PM
Topik :
TULUNG ENDA BEPAMPAS
|
|
Subtopik :
Jalai Jaku
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1. Ngelala sereta ngena ayat tekenyit.
Kerembai Asil Pelajar :
|
|
Aktiviti : Nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tekenyit
|
|
Pengisi Kurikulum :
Penaluk ke menua enggau bansa
|
|
Ajar manah : Sayau ke menua enggau
bansa
|
|
BBM :
Bup Teks Pom 4
|
|
Induksi Set
|
Nembiak dipinta
nyeritaka peneleba diri empu bekaul enggau tekenyit.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1.Pengajar meri chunto ayat tekenyit
seraya meri penerang.
2. Nembiak mendingka penerang ari
pengajar.
3. Pengajar nyuruh nembiak ngaga ayat
bekaul enggau ayat tekenyit ti ngayanka emosi gaga, rindu, iran, ringat,
pedis tauka andal.
4. Pengajar meratika nembiak ngaga
ayat seraya ngemetulka saut ti enda engkeman.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% nembiak ulih meretika topik enggau
manah. Sida ulih ngelala 5 iti ayat tekenyit seraya ngaga 5 iti ayat tekenyit.
|
No comments:
Post a Comment