Tarikh/Hari
|
:
|
23 JULAI 2014 /
RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-08055AM
|
Tema
|
:
|
MALAYSIA
NEGARA BERDAULAT
|
Tajuk
|
:
|
BAHASA JIWA BANGSA
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menjelaskan peranan bahasa dalam
perlembagaan Malaysia.
· Mempertahankan kedaulatan bahasa
yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia
·
Mentaati Perlembagaan Malaysia.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
· Guru memberikan 1 lirik lagu yang
bertajuk “ Bahasa Jiwa Bangsa”.
· Pelajar diminta untuk menghayati
lirik lagu tersebut dan memahami lirik lagu tersebut.
· Guru meminta pelajar untuk
memberikan pendapat berkaitan dengan lirik lagu seterusnya bersoal jawab
dengan mereka.
·
Guru memberikan penerangan lanjut
setelah mendengar pendapat daripada pelajar.
· Guru memberikan latihan untuk
menambahkan kefahaman berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku
Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik
Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
:
|
90%
pelajar dapat memahami topik dengan
berkesan. Mereka dapat menjawab 3 soalan berkaitan dengan topik yang
dibincangkan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
23 JULAI 2014 /
RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0805-0905AM
|
Tema
|
:
|
MALAYSIA
NEGARA BERDAULAT
|
Tajuk
|
:
|
PERSIAPAN
DIRI MEWARISI NEGARA
|
Hasil
Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·Menghuraikan ciri-ciri warganegara
yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris negara.
· Menjelaskan usaha untuk melengkapkan diri bagi mewarisi
negara.
· Mengamalkan ciri-ciri pewaris negara
yang bertanggungjawab.
· Menghayati kesedaran sivik dan
kewarganegaraan untuk melengkapkan diri sebagai warganegara yang sempurna.
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan tanggungjawab mereka terhadap negara tercinta.
·
Guru memberikan penerangan berkaitan
dengan ciri-ciri warganegara yang bertanggungjawab untuk menjadi pewaris
negara.
·
Guru bersoal jawab dengan pelajar.
· Guru memberikan pelajar nota
tambahan untuk meningkatkan kefahaman pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku
Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik
Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5
|
Refleksi
|
:
|
90%
pelajar dapat memahami topik dengan
berkesan. Mereka dapat menjawab 3 soalan berkaitan dengan topik yang
dibincangkan.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan: 23 JULAI 2014 Tingkatan: 5 Jam: 12 – 1PM
Topik :
UKIR NYADIKA IDENTITI
|
|
Subtopik :
ESTETIK – LEKA MAIN
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1. Belematika leka renung ari rintai leka jaku enggau
gaya jaku ti dikena.
2. Nerangka reti ti nyata enggau besilup.
Kerembai Asil Pelajar :
|
|
Aktiviti : Macha , Nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku :
|
|
Pengisi Kurikulum :
Pemintar Mayuh Chabang, Visual-Ruang, Verbal –Linguistik, Naturalis,
Konstruktivisme
|
|
Ajar manah : Sayau ke adat enggau basa
|
|
BBM :
Bup Teks Pom 5
|
|
Induksi Set
|
Pengajar nyuruh
nembiak ngerintaika bansa leka main Iban .
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar nyuruh nembiak macha
enggau sengian teks leka main dalam bup teks seraya nyuruh sida beratika reti
besilup enggau reti nyata dalam teks.
2. Nembiak beratika leka jaku enggau
gaya jaku ti dikena dalam teks.
3. Pengajar meri penerang seraya
betanya saut enggau nembiak bekaul enggau topik.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% nembiak ulih meretika topik enggau manah.
Sida ulih meri penerang bekaul enggau pekara ti udah dibacha dalam teks leka
main.
|
No comments:
Post a Comment