Tarikh/Hari
|
:
|
1 JULAI 2014 / SELASA
|
Tingkatan
|
:
|
4S1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0805 AM
|
Tema
|
:
|
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
|
Tajuk
|
:
|
KEPENTINGAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menerangkan sejarah pembentukan Perlembagaan Malaysia.
· Menghuraikan proses penggubalan Perlembagaan Malaysia.
· Mengenalpasti kepentingan Perlembagaan Malaysia.
· Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara.
· Menyanjungi Keluhuran Perlembagaan Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar berkaitan dengan Perlembagaan Malaysia serta fungsi nya.
· Guru memberikan penerangan lanjut setelah mendengar pendapat pelajar.
· Guru meminta pelajar membaca teks ( di dalam buku teks m/s 112) dan membahagikan pelajar kepada 5 orang 1 kumpulan seterusnya membuat peta minda berdasarkan hasil pembacaan mereka.
· Seterusnya pelajar akan membentangkan hasil dapatan mereka di hadapan kelas.
· Berdasarkan hasil pembentangan pelajar, guru memberikan penerangan dengan lebih lanjut.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
:
|
85% pelajar dapat memahami topik dengan berkesan berdasarkan keupayaan mereka menghasilkan peta minda berdasarkan hasil perbincangan dan pembacaan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
1 JULAI 2014 / SELASA
|
Tingkatan
|
:
|
5K9
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0805-0905AM
|
Tema
|
:
|
MALAYSIA NEGARA BERDAULAT
|
Tajuk
|
:
|
MENGEKALKAN KEDAULATAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menghuraikan konsep negara berdaulat
· Melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara
· Bersyukur dengan kemakmuran negara.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru meminta pelajar untuk menyenaraikan tanggungjawab terhadap negara tercinta .
· Berdasarkan penerangan pelajar, guru mengaitkan dengan topik iaitu kedaulatan negara.
· Guru memberikan penerangan berkaitan dengan negara berdaulat seterusnya meminta pelajar membaca teks m/s 113-115.
· Pelajar dikehendaki menyenaraikan perkara penting yang dibincangkan dalam teks.
· Guru bersoal jawab dengan pelajar seterusnya memberikan penerangan dengan lebih lanjut.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan 4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
:
|
80% pelajar dapat memahami topik dengan berkesan
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan: 1 Julai 2014 Tingkatan: 4 Jam: 11.55 – 1 PM
Topik : SEDIAKA PAYUNG SEBEDAU UJAN
| |
Subtopik : INFORMASIONAL
| |
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1. Macha lalu nemu tuju rama isi kenang
2. Ngelala ajar nabah ti bisi disebut dalam kenang
3. Nyaut tanya belaluka kontek cherita
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2.1.2 – macha sereta ngiga sanding penemu dikena ngulihka penerang
sereta nuliska penerang nya.
| |
Aktiviti : Macha, Nulis
| |
Sistem Jalai Jaku :
| |
Pengisi Kurikulum : Ninjau arus maya dudi
| |
Ajar manah : Rasional, Kerejasama
| |
BBM : Bup Teks Bahasa Iban
| |
Induksi Set
|
Nembiak ditanya bekaul enggau “Pengelikun Menua Kitai Malaysia”
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Nembiak dipinta macha teks ba lambar 115 – 116 (bup teks) seraya nyuruh sida ngerintaika batang pekara ti dikenang dalam teks ti udah dibacha.
2. Pengajar betanya saut enggau nembiak bekaul enggau batang pekara ti dirintaika nembiak.
3. Pengajar meri penerang ti engkeman ngagai nembiak.
4. Nembiak diberi kereja latih iya nya nanya saut ti diberi bepelasarka teks ti udah dibacha.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% nembiak ulih meretika topik enggau manah.
|
No comments:
Post a Comment