Tarikh/Hari
|
:
|
19 MAC 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
HIDUP
BERMASYARAKAT
|
Tajuk
|
:
|
KEPEKAAN
DAN TINDAKAN TERHADAP ISU DAN MASALAH SOSIAL DALAM MASYARAKAT
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Mengenalpasti isu dan masalah social
yang wujud dalam masyarakat.
· Menyenaraikan faktor yang mewujudkan
isu dan masalah sosial dalam masyarakat.
· Menyenaraikan akibat daripada
masalah social dalam masyarakat
· Mengambil tindakan yang wajar untuk
menangani isu dan masalah social dalam masyarakat.
· Peka terhadap isu dan masalah social dalam masyarakat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru meminta pelajar
menyenaraikan isu dan masalah social , punca dan kesan masalah dan isu social
dalam negara .
· Guru memberikan penerangan
berkaitan dengan isu dan senarai
masalah sosial yang telah disenaraikan oleh pelajar.
· Guru meminta pelajar dalam
berpasangan menyenaraikan punca dan kesan daripada isu dan masalah sosial
yang timbul.
· elajar mengemukakan pendapat
hasil daripada perbincangan.
·
Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topik dn bersoal jawab dengan pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
90% pelajar
dapat memahami topic dengan berkesan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
19 MAC 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
HIDUP
BERMASYARAKAT
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
TERHADAP PEMBANGUNAN MASYARAKAT MELALUI PENGLIBATAN AKTIF DALAM AKTIVITI
KEMASYARAKATAN.
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menerangkan kepentingan hidup
bermasyarakat
· Menerangkan kepentingan penglibatan
individu, agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan dalam aktiviti
kemasyarakatan.
· Bersedia memberi sumbangan
kemasyarakatan pada setiap masa.
·
Menghargai kepentingan hidup
bermasyarakat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan “HIDUP BERMASYARAKAT”.
·
Setelah mendengar pendapat
pelajar, guru memberikan penerangan lanjut berkaitan dengan kepentingan hidup bermasyarakat..
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar setelah penerangan diberi.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
TOPIK INI AKAN
DIBAWA KE MINGGU SETERUSNYA BERIKUTAN GURU TERLIBAT DENGAN KEJOHANAN BOLA
BALING MSS SAMARAHAN 2014.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
19 MAC 2014 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
NGEMETULKA SAUT PERESA PUN TAUN TI UDAH DIPEJALAIKA ( BAGI A )
|
|
Subtopik :
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1. Ngemetulka saut
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Jaku Adjektif , Jaku Pengawa
|
|
Pengisi Kurikulum : Belajar Chara Kontekstual, Langkah Rapat
Deduktif, Pengelandik Belajar, Belajar Chara belajar, Pemintar Mayuh Chabang,
belajar Chara Konstruktivisme
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Kerejasama
|
|
BBM :
KERETAS PERESA PUN TAUN
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau peresa Bahasa Iban
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
Pengajar enggau nembiak betanya saut
bekaul enggau tanya ba dalam peresa pun taun seraya meri saut ti engkeman.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
PNP NADAI DIPEJALAIKA LABAN PENGAJAR ENGGAU
NGULU KEJOHANAN BOLA BALING MSS SAMARAHAN
|
No comments:
Post a Comment