RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN – MINGGU 3
Tarikh/Hari
|
:
|
15 JANUARI 2015 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
4K4
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRI
|
Tajuk
|
:
|
WAWASAN
DIRI
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menerangkan ciri-ciri wawasan diri.
·
Menghuraikan kepentingan wawasan
diri.
· Mengamalkan usaha yang gigih untuk mencapai wawasan diri.
·
Mempunyai sikap kesungguhan yang
tinggi.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru bertanya kepada pelajar
“Apakah cita-cita dan wawasan kamu?”
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
· Berdasarkan hasil soal jawab
dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut berkaitan dengan
ciri-ciri wawasan diri yang patut ada dalam diri individu.
· Nota diberikan untuk
menambahkan kefahaman pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
95% pelajar
dapat memahami topic dengan berkesan. Mereka dapat memberikan jawapan kepada
soalan yang diajukan . kelas dalam keadaan yang terkawal.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
15 JANUARI 2014 / KHAMIS
|
Tingkatan
|
:
|
5K1
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
PENCAPAIAN
KENDIRi
|
Tajuk
|
:
|
PENDIDIKAN
SEPANJANG HAYAT UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Ciri-ciri Pendidikan Sepanjang
hayat.
·
Kepentingan Pendidikan Sepanjang
Ahad.
·
Memupuk Pendidikan Sepanjang Hayat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
maksud PENDIDIKAN menurut kefahaman mereka.
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
· Berdasarkan hasil soal jawab
dengan pelajar, guru memberikan penerangan yang lebih lanjut berkaitan dengan
ciri-ciri wawasan diri yang patut ada dalam diri individu.
· Nota diberikan untuk
menambahkan kefahaman pelajar berkaitan dengan topik.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
85% dapat
memahami topic dengan berkesan. Mereka dapat memberikan jawapan kepada soalan
yang diajukan. Kelas dalam keadaan yang terkawal.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
15 JANUARI 2015 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
NEMBIAK MANSANG MENUA TEBILANG
|
|
Subtopik :
ESTETIK – Pantar Karang
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Nentukan format
surat kirum rama ti betul.
2.
Ngerembaika isi
karang
3.
Nulis surat
pekirum rama.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 3.2.1 i) Ngerintaika bansa
karang ti beformat enggau enda beformat.
(ii) Nulis karang ti beformat enggau enda beformat
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa,
|
|
Pengisi Kurikulum : Pengerajin, Belajar Chara belajar
Konstruktivisme
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Pengerajin
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 5 sereta Bup
Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau format surat pekirum rama.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Nembiak dipinta meri penerang
bekaul bekaul format surat
pekirum rama.
2. Pengajar meri penerang bekaul
enggau pekara ti dirintaika
nembiak enggau topik ti dipelajarka.
3.Pengajar betanya saut enggau
nembiak.
4. Nembiak diberi kereja latih iya
nya ngaga karang surat pekirum rama..
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
Neembiak ulih meretika topik enggau
manah.
|
No comments:
Post a Comment