Tarikh/Hari
|
:
|
16 APRIL 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
HIDUP
BERMASYARAKAT
|
Tajuk
|
:
|
PERATURAN
DAN UNDANG-UNDANG DALAM MASYARAKAT
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menghuraikan kepentingan peraturan
dan undang-undang dan keselamatan jalan raya.
· Merangka cadangan dan tindakan bagi
mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.
·
Menggunakan jalan raya secara
berhemah.
· Mematuhi norma komuniti, peraturan
dan undang-undang dalam masyarakat.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru mengeluarkan symbol yang
berkaitan dengan peraturan lalu lintas. Seterusnya menyuruh pelajar untuk
meneka “ Apakah maksud simbol-simbol tersebut”.
· Berdasarkan tekaan yang telah
pelajar lakukan, guru menerangkan secara lanjut berkaitan dengan
undang-undang jalan raya dan kepentingan mematuhinya.
· Guru bersoal jawab dengan
pelajar setelah membuat penerangan.
· Guru memberikan nota tambahan
untuk menambahkan kefahaman pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4, BBM- simbol-simbol peraturan lalu
lintas.
|
Refleksi
|
:
|
98% pelajar
dapat memahami topik dengan berkesan. Hal ini kerana mereka sudah terbiasa
melihat symbol-simbol tersebut.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
16 APRIL 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
WARISAN
KEPELBAGAIAN BUDAYA MALAYSIA
|
Tajuk
|
:
|
SUMBANGAN
PELBAGAI PIHAK TERHADAP PENGEKALAN WARISAN BUDAYA MALAYSIA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan kepentingan mengekalkan
earisan budaya Malaysia
· Menghuraikan sumbangan individu
terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
· Menyertai sebarang bentuk aktiviti
warisan budaya yang dianjurkan pelbagai pihak.
·
Bangga akan keunikan warisan budaya
Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru menunjukkan pelbagai
gambar yang berkaitan dengan warisan budaya Malaysia.
· Guru menyuruh pelajar untuk
memberikan pendapat mereka berdasarkan gambar-gambar yang ditunjukkan.
·
Guru bersoal jawab dengan
pelajar.
· Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan topic.
· Guru memberikan nota kepada
pelajar untuk menambahkan kefahaman mereka.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
90% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topik yang
dibincangkan. Ini dapat dilihat
berdasarkan hasil bersoal jawab dengan pelajar.Tambahan juga mereka selalu
melihat gambar-gambar tersebut di media massa.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
16 APRIL 2014 Tingkatan: 5 Jam:
12.50- 2PM
Topik :
NYAGA RAMPA MENUA
|
|
Subtopik :
INFORMASIONAL
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1. Macha sereta meretika teks
2. Meretika ajar ti nyata sereta besilup
3. Ngaga analisis pasal sesebengkah teks lalu madahka penemu diri
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, Nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku :
|
|
Pengisi Kurikulum : Pengelandik
Belajar, Interpersonal enggau Intrapersonal, Verbal-Linguistik
|
|
Ajar manah : Angkunka Menua enggau bansa
|
|
BBM :
BUP TEKS POM 5
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau “ Jelu ke nyauka punas”.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar mantaika 3 iti gambar
jelu ti bisi ba menua Malaysia seraya betanya saut enggau nembiak.
2. Pengajar meri ngaitka penemu
nembiak enggau topik ti deka dipelajar seraya meri penerang..
3. Pengajar meri siti teks seraya
nyuruh sida macha sereta ngiga batang pekara ti ditemu sida dalam teks nya.
4. Nembiak dipinta ngerintaika asil
batang pekara ti ditemu sida lebuh maya macha..
5. Pengajar betanya saut enggau
nembiak seraya meri penerang bekaul enggau teks.
5. nembiak diberi kereja latih.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
90% nembiak ulih meretika topik enggau
manah.
|
No comments:
Post a Comment