Tarikh/Hari
|
:
|
26 FEBRUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
4S2
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
HUBUNGAN
KEKELUARGAAN
|
Tajuk
|
:
|
KEPERLUAN
BERKELUARGA
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menjelaskan peranan badan kerajaan
dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan.
·
Menyokong usaha yang dijalankan oleh
badan kerajaan dan bukan kerajaan bagi pembangunan keluarga
·
Menghargai kesungguhan kerajaan
untuk membangunkan institusi kekeluargaan..
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
·
Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan
dengan institusi kekeluargaan.
·
Guru menunjukkan logo-logo
yang berkaitan dan bertanya kepada pelajar.
·
Pelajar bersoal jawab dengan
pelajar.
·
Guru memberikan penerangan
lanjut berkaitan dengan logo yang
ditunjukkan.
·
Pelajar diberikan nota untuk
menambahkan kefahaman.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
80% pelajar
dapat memahami topic dengan berkesan.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
26 FEBRUARI 2014 / RABU
|
Tingkatan
|
:
|
5K8
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0815-0915AM
|
Tema
|
:
|
HUBUNGAN
KEKELUARGAAN
|
Tajuk
|
:
|
PERSIAPAN
MEMBINA KELUARGA KE ARAH PEMBENTUKAN MASYARAKAT MAPAN
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
·
Menghuraikan ciri-ciri ibu bapa yang
cemerlang.
· Mengamalkan pengurusan kewangan
keluarga yang cekap.
·
Bertanggungjawab terhadap keluarga.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Guru bertanya kepada pelajar
berkaitan dengan “ Tanggungjawab sebagai ibu dan bapa”.
· Pelajar dibahagikan dalam 4 kumpulan
dan diminta menyenaraikan ciri-ciri
ibu bapa yang cemerlang
· Wakil setiap kumpulan diminta
datang ke hadapan dan menyenaraikan maklumat yang dikehendaki oleh guru.
·
Guru memberikan penerangan
lanjut setelah mendengar penerangan daripada pelajar.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 5.
|
Refleksi
|
:
|
95% pelajar
dapat memberikan pendapat yang bernas berkaitan dengan topic yang
dibincangkan. Ini dapat dilihat
berdasarkan hasil berbentangan pelajar.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 5
Haribulan:
26 Februari 2014 Tingkatan: 5 Jam: 12.50- 2PM
Topik :
NYAGA PENGERAI: PENYAKIT BERAMPIT
|
|
Subtopik :
ESTETIK;PANTAR KARANG
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Ngaga langkar
pekara ti deka ditulis
2.
Ngasilka karang
nitihka tukuh prose ti betul belaluka isi ti udah digumpul.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Jaku Adjektif , Jaku Pengawa
|
|
Pengisi Kurikulum : Belajar Chara Kontekstual, Langkah Rapat
Deduktif, Pengelandik Belajar, Belajar Chara belajar, Pemintar Mayuh Chabang,
belajar Chara Konstruktivisme
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional, Kerejasama
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Pom 5 , Bup ” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan
5 sereta Bup Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak ditanya
bekaul enggau jerita ti kala didinga sida.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Pengajar ngaitka tanya saut enggau
topik ti deka dipelajar serta meri penerang.
2. Pengajar meri penerang bekaul
enggau chara nulis karang jerita.
3. Pengajar betanya saut serta meri
nota bekaul enggau topik.
4. Pengajar meri chunto jerita ti udah
dikarang lalu nyuruh nembiak beratika chara nulis karang jerita nya.
5.Pengajar nyuruh nembiak ngaga siti
jerita bepelasarka imaginesyen diri empu.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu bekaul
enggau topik.
|
Refleksi
|
95% Nembiak ulih meretika topik enggau mujur.
|
No comments:
Post a Comment