Tarikh/Hari
|
:
|
19 OGOS 2013 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
4K2 ( 34/36)
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
Malaysia
Negara Berdaulat
|
Tajuk
|
:
|
Peruntukan
Utama Perlembagaan Malaysia..
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menerangkan peruntukan utama
Perlembagaan Malaysia
· Menghuraikan batasan hak dan
tanggungjawab sebagai warganegara.
·
Mempertahankan kedaulatan
Perlembagaan Malaysia
·
Mentaati perlembagaan Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Pelajar diberikan penerangan
berkaitan dengan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
· Pelajar diminta untuk
menghasilkan sebuah lukisan “ Jalur Gemilang “ serta memberikan maksud-maksud
warna serta lambang yang ada dalam Bendera Malaysia.
·
Penerangan guru / rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
Pelajar dapat
mengikuti pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. Hal ini kerana mereka
dapat memahamiperuntukan yang ada di dalam perlembagaan Malaysia. Dan melalui
aktiviti melukis Jalur Gemilang dapat meningkatkan lagi kefahaman mereka
kerana maksut yg tersurat dan tersirat ada dalam setiap warna serta lamabang
yang ada dalam Bendera Malaysia. Hal ini kerana rakyat Malaysia hidup di
bawah 1 Bendera.
|
Tarikh/Hari
|
:
|
19 OGOS 2013 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
4K9 ( 34/36)
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0945-1055 AM
|
Tema
|
:
|
Malaysia
Negara Berdaulat
|
Tajuk
|
:
|
Peruntukan
Utama Perlembagaan Malaysia.
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menerangkan peruntukan utama
Perlembagaan Malaysia.
· Menghuraikan batasan hak dan
tanggungjawab sebagai warganegara
· Mempertahankan kedaulatan
Perlembagaan Malaysia.
· Mentaati Pelembagaan Malaysia.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· Pelajar diberikan penerangan
berkaitan dengan peruntukan utama Perlembagaan Malaysia.
· Pelajar diminta untuk
menghasilkan sebuah lukisan “ jalur Gemilang “ serta memberikan maksud-maksud
warna serta lambang yang ada dalam Bendera Malaysia..
·
Penerangan guru / rumusan
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4.
|
Refleksi
|
:
|
Pelajar dapat
melakukan aktiviti dengan sempurna. Mereka bukan sahaja dapat menghasilkan
bendera malahan mereka dapat bekerjasama antara satu sama lain tidak mengira
bangsa dan agama.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:
19 OGOS 2013 Tingkatan: 4 Jam: 1-2PM
Topik :
Rambau Dara Enggau Bujang
|
|
Subtopik :
Jalai Jaku
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Ngelala struktur
ayat turu
2.
Ngelala bansa
ayat turu, ayat turu berakit
3.
Ngaga ayat turu
ngena jaku penyambung.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Ayat Turu
|
|
Pengisi Kurikulum : Penemu pasal begulai sejalai enggau orang
bukai
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional,
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa” Latihan Intensif SPM Iban Tingkatan 4 sereta Bup
Malin
|
|
Induksi Set
|
Nembiak disuruh
macha siti teks ti ba Bup Teks lalu nyuruh sida belematika pekara ti enda
engkeman teks nya.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Nembiak macha teks enggau sengian.
2. Nembiak disuruh ngerintaika pekara
ti enda engkeman ba dalam teks.
3. Pengajar meri penerang bekaul
enggau pekara ti dirintaika nembiak sereta meri penerang sereta meri chunto
ti engkeman.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
Nembiak ulih meretika topik enggau mujur
sereta ulih ngelala ayat turu enggau menyana.
|
No comments:
Post a Comment