Tarikh/Hari
|
:
|
02 SEPTEMBER 2013 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
4K2 ( Minggu 36
)
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0705-0815 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran
Masa Hadapan
|
Tajuk
|
:
|
Membina
Budaya Kerja Cemerlang
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menjelaskan peranan majikan dalam menjaga kebajikan pekerja.
·
Menerangkan kepentingan menjaga
kebajikan pekerja.
· Menghargai jasa, perkhidmatan dan
sumbangan pekerja.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· 2 orang pelajar diminta untuk
mencerita pengalaman bekerja yang telah mereka alami.
· Ulasan diberikan berdasarkan
pengalaman pelajar tadi seterusnya mengaitkan dengan topik.
· Pelajar diminta dalam 4
kumpulan menyenaraikan ciri-ciri seorang majikan yang baik kemudian
bentangkan di kelas.
· Penerangan dan ulasan
daripada guru berdasarkan pembentangan yang telah dilakukan.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4. Kertas kajang, marker pen
|
Refleksi
|
:
|
Pelajar dapat menguasai topik dengan berkesan. Hasil ini dapat dilihat berdasarkan hasil perbentangan yang dibentangkan. Kerjasama dapat dilihat daripada aktiviti yang dijalankan
|
Tarikh/Hari
|
:
|
02 September 2013 / Isnin
|
Tingkatan
|
:
|
4K9 ( 36 )
|
Matapelajaran
|
:
|
PSK
|
Masa
|
:
|
0945-1055 AM
|
Tema
|
:
|
Cabaran
Masa Hadapan
|
Tajuk
|
:
|
Membina
Budaya Kerja Cemerlang.
|
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, murid diharapkan akan dapat;
· Menjelaskan peranan majikan dalam menjaga kebajikan pekerja.
·
Menerangkan kepentingan menjaga
kebajikan pekerja.
· Menghargai jasa, perkhidmatan dan
sumbangan pekerja.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
:
|
· 2 orang pelajar diminta untuk
menceritakan pengalaman bekerja yang telah mereka alami.
· Ulasan diberikan berdasarkan
pengalaman pelajar tadi seterusnya mengaitkan dengan topik.
· Pelajar diminta dalam 4
kumpulan menyenaraikan ciri-ciri seorang majikan yang baik kemudian
bentangkan di kelas.
- Penerangan dan ulasan
daripada guru berdasarkan pembentangan yang telah dilakukan.
|
BBM
|
:
|
Buku Rujukan
Masteri Memori Melalui Peta Minda & Spotlight PSk, Carta Sivik Tingkatan
4&5 , Buku Teks PSK Tingkatan 4., kertas kajang, marker pen
|
Refleksi
|
:
|
50% daripada pelajar tidak dapat memahami topik yang dibincangkan . Hal ini dapat dilihat berdasarkan latihan yang diberikan selepas perbentangan . Mereka tidak dapat ,memberikan jawapan yang dikehendaki.
|
LANGGUR NGAJAR SAHARI BAHASA IBAN TINGKATAN 4
Haribulan:
02 September 2013 Tingkatan: 4 Jam:
1250-2PM
Topik :
Pengidup Enggau Pengawa
|
|
Subtopik :
Interpersonal
|
|
Asil Pelajar : Ba ujung pengawa belajar tu,nembiak ulih;
1.
Madahka pemutus
runding pasal sesebengkah pekara.
2.
Macha lalu meri pemutus
penemu.
3.
Bejurai belaluka
langkar pengawa.
4.
Meri penerang
pasal pemutus penemu pasal pengawa.
Kerembai Asil Pelajar : Tikas 2
|
|
Aktiviti : Macha, berandau, nulis
|
|
Sistem Jalai Jaku : Ayat Tanya, Jaku Pengawa, Penggenap Tesa
|
|
Pengisi Kurikulum : Belajar Ngena Chara Kontekstual
|
|
Ajar manah : Bebasa, Rasional,
|
|
BBM :
Bup Teks Bahasa Iban Tingkatan 4
|
|
Induksi Set
|
Pengajar betanya
saut enggau nembiak bekaul enggau “ Nama kebuah kitai bekerja?”. Tu deka
nguji takat penemu sida bekaul enggau sesebengkah pengawa.
|
Kerembai Pengawa Belajar
|
1. Nembiak macha teks enggau sengian.
2. Nembiak disuruh nyeritaka baru
pekara ti udah dibacha sereta diperati dalam teks.
3. Pengajar meri penerang bekaul
enggau pekara ti diterangka nembiak.
4. Nembiak diberi kereja latih ti
dalam bup teks.
|
Penutup
|
Siku nembiak meri simpul penemu
bekaul enggau topik.
|
Refleksi
|
Nembiak ulih meretika topik enggau menyana. Asil tu ulih dipeda bepelasarka pengawa betanya saut sepengudah penerang diberi pengajar.
|
No comments:
Post a Comment